luni, 31 octombrie 2011

Spectacolul „Natură moartă cu nepot obez", pe scena teatrului din Cernăuți

În perioada 21-30 octombrie, pe scena impresionantului Teatru muzical dramatic academic „Olga Kobylianska” din Cernăuţi, s-a desfăşurat cel de-al VII-lea Festival de comedie „Aplauzele de aur ale Bucovinei”. Oaspete şi participant al festivalului a fost Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi, prezent la Cernăuţi cu spectacolul modern semnat de Ion Sapdaru „Natură moartă cu nepot obez”. Este o poveste tragicomică despre o iubire imposibilă dintre Pompiliu ‒ un bărbat supraponderal care devine principalul erou într-o tabără matriarhală şi care, în urma unor intrigi pe care le organizează mătuşile sale, suferă un fiasco – și o prostituată, care îi aduce în scenă pe: Volin Costin, Irina Răduţu Codreanu, Georgeta Burdujan, Anne Marie Chertic, Catinca Tudose.

După spectacol, pe canapelele roșii ale Teatrului din Cernăuți, a avut loc, într-o atmosferă neformală, o discuție între spectatori și jurnaliști cu regizorul, membrii juriului și actorii Teatrului „Vasile Alecsandri” din Iași.
Actorul Volin Costin, care l-a jucat pe Pompiliu – băiatul obez, ne-a împărtășit emoțiile trăite pe scena Teatrului din Cernăuți. „În primul rând este o emoție specială pe care o am față de Cernăuți ca istorie. În al doilea rând, am emoția întâlnirii cu publicul românesc din această zonă și evident că emoția mea este dublă pentru că spectatorii de aici pentru mine sunt foarte scumpi când joc. Ceea ce s-a întâmplat în seara aceasta, emoția în ochii lor a fost mult-mult mai mare. E o emoție mai specială, sinceră!” – a relatat el. Volin Costin joacă la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi, dar reprezintă un teatru care se află mai aproape de Cernăuți – Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani. În acest spirit, direcția Teatrului muzical dramatic regional academic „Olga Kobylianska” din Cernăuţi și-a arătat disponibilitatea de a invita cu spectacole Teatrul din Botoșani, iar Teatrul din Cernăuți, de asemenea, va avea posibilitatea să joace pe scena Teatrului din Botoșani.

Liderul Societății pentru Cultură Românească „Mihai Eminescu” din Cernăuți, Vasile Bâcu, a ținut să mulțumească regizorului spectacolului pentru scenariul bine conceput – „Mulțumesc autorului scenariului pentru filosofia poveștii tragicomice bazată pe eclectică, pe contrast, pusă într-un spațiu foarte restrâns și care atinge foarte multe probleme sociale, de fapt, această tragicomedie este la fel ca viața noastră” - a spus el. Într-adevăr, regizorul spectacolului, Ion Sapdaru, a ridicat două probleme sociale chiar foarte serioase și importante: în primul rând, viața persoanelor supraponderale, care nu se bucură întotdeauna de o susținere din partea celorlalți și de posibilitatea de a se realiza. Cea de-a doua constă în grija exagerată, în implicarea părinților în viața copiilor, ceea ce influențează grav viața acestora și îi face să devină infantili în viitor. Datorită acestui moment, spectacolul are și o morală extaordinar de mare pentru părinți.

Piesa Natură moartă cu nepot obez a fost analizată și de Galina Kanarskaia, cronicar teatral, redactor-șef la revista „Convorbiri teatrale”, care a opinat: „Este o piesă dureroasă și este prima la acest festival, în care nu prea contează textul, ci mai mult ceea ce se întâmplă acolo, pe scenă, în general. Pentru mine, conținutul piesei este o poveste dureroasă în care se arată cum poți să distrugi viața omului prin abuz de iubire. Mi-a plăcut foarte mult faptul că regizorul a arătat cu atâta străduință această ‘lume’, începând cu scenografia, pentru că este redată toată istoria acestei familii. Este nu numai povestea lui Pompiliu, ci povestea întregii familii, a mătușilor lui, cu speranța lor de a iubi, cu dragostea lor pe care n-au avut-o și, de accea au ‘prăbușit’ toată iubirea lor pe el. Mulțumesc regizorului pentru puritatea și curățenia gustului, deoarece toate personajele, chiar și prostituata în spectacol nu au impurități. Este o poveste despre durerea din viața oamenilor simpli, despre care teatrul, din păcate, vorbește tot mai rar. Este un spectacol bine articulat și frumos. Îmi pare bine că de fiecare dată acest teatru aduce cвte un spectacol deosebit ca formă sau ca propunere”.

Președintele juriului la Festival, regizorul Teatrului Național „Maria Zankovețka” din Lviv, Vadim Sikorskii, a relatat: „Într-o oarecare măsură, am abosit de formele exagerate, de prea multe forme, și cred că teatrul, totuși, începe să se întoarcă la esență. Mă închin în fața actorilor de la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi pentru că sunt adevărați profesioniști. Eu n-aș simplifica sensul specatacolului doar la diferențele exterioare dintre oameni, fiindcă problema este mult mai complexă și prevede atât umanitatea, cât și relațiile dintre oameni. Recunoștință pentru faptul că regizorul a provocat publicul să vină la această piesă, că ei n-au rămas acasă în singurătatea lor, cum are loc în spectacol cu eroul pincipal – Pompiliu. Are un mare merit teatrul de la Iași prin faptul că provoacă publicul să-l admire”.
Spectatorii români din Nordul Bucovinei și-au exprimat dorința ca anul viitor Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi să vină cu o pieasă clasică, de exemplu de Alecsandri sau Cargiale. Această solicitare poate fi argumentată prin faptul că la spectacol erau foarte mulți copii, care nu au posibilitatea să vină la un teatru în limba română. Ei sunt născuți aici, încă mai studiază în școlile românești și au o mare nevoie de așa ceva.

Adi Carauleanu, actor, director artistic al Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi, pe marginea cerințelor spectatorilor cernăuțeni a ținut să menționeze: „Mă simt extraordinar de bine aici, am câștigat premii de fiecare dată, ceea ce este un lucru foarte important. Din discuțiile din seara asta au rezultat niște idei pe care unii oameni le-au înțeles, iar alții nu. De ce zic asta? Pentru că nu alegem în mod special repertoriul Teatrului din Iași pentru a ne deplasa la un festival. Din repertoriul pe care-l facem, noi fiind bugetari și subordonați Ministerului Culturii din România, din ceea ce facem pentru țară alegem texte, românești evident, să venim aici. Este foarte adevărat că întotdeauna am adus ca structură dramatică, ca structură regizorală texte pe spectacole diferite”.

Mai mult decât atât, domnul Carauleanu a împărtășit câte ceva și din planurile Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi: „Cred că e un anunț important, cel puțin pentru noi, cei din Iași, este un lucru extraordinar că am reușit să punem la cale un festival, care se vrea în timp cel mai mare festival din Europa de Est, cu titlul provizoriu ‚Europa – Est de tot’. Este ideea directorului general al Teatrului Național ‚Vasile Alecsandri’’, regizorul Hagi Culea. Am primit finanțare de la Ministerul Culturii din România pentru prima ediție, la care vor fi invitate trupe de teatru din Bălți, Chișinău (Republica Moldova), Cernăuți (Ucraina), Piatra-Neamț, Botoșani, Galați (România)”. Denumirea festivalului va fi „Europa – Est de tot”, de ce anume „Est de tot”? „Pentru că, geografic vorbind, este granița Uniunii Europene, dar noi vrem să deschidem această graniță prin cultură, prin teatru și să ajungem până la Moscova, Sankt-Petersburg”, – a comunicat el.

Ion Sapdaru, regizorul Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi, a relatat că după piesele jucate pe scenele teatrelor din oraşele ucrainene Cerkasi, Lviv sau Kiev, a observat că trupa Tearului din Cernăuți joacă extraordinar de bine atât în limba ucraineană, cât și în rusă. Ar fi genial dacă pe lângă Teatrul „Olga Kobylianska” din Cernăuți ar fi creată o trupă românească. Mai ales că actorii de origne română de la Teatrul „Olga Kobylianska” din Cernăuți vorbesc absolut senzațional limba română.

Limba română rostită de actorii de la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi pe scena teatrului din Cernăuți a ridicat sala în picioare, cei patru actori ieșeni reuşind să îi impresioneze pe sutele de români care au venit special pentru o seară desprinsă, parcă, din literatura română. De pe scenă, actorii români au reuşit să vadă ceea ce numai dincolo de graniţele ţării se întâmplă – spectatorii cernăuțeni trăiau, alături de ei lmba română, creând o punte de suflet între Cernăuți și Iași, aducându-se aminte de rădăcinile lor strămoşeşti.

Material realizat de George BODNARAȘ, apărut în ziarul Libertatea Cuvântului din Cernăuți, Nr.43 (450), 2011
Fotografii de Nicolae HAUCA

Niciun comentariu: