luni, 10 ianuarie 2011

La Slatina, cu colindul


În ajunul Crăciunului pe stil vechi, am trecut Tisa, împreună cu senatorul de Maramureş, conf. univ. dr. Gheorghe Mihai Bârlea, cetăţean de onoare al orăşelului Slatina, şi directorul Clubului Elevilor din Sighetu Marmaţiei, prof. dr. Ion Iuga. Gerul Bobotezei de la noi şi-a spus cuvântul şi dincolo de graniţă, unde toate drumurile şi uliţele erau ca oglinda, adevărate patinoare în noapte. Primii pe care i-am colindat au fost membrii familiei Niţa şi Vasile Ona Jotu cu copiii stabiliţi la Cluj, Ilinca şi lângă Petersburg, în Rusia, la 1500 km distanţă Ilie,care a venit cu bunul său prieten rus Ivan, pentru a-i arăta obiceiurile româneşti, maramureşne, de Crăciun. Împreună am fost încântaţi de colindătorii cu Steaua, dar mai ales de Ciprian Bileţchi, 12 ani, fiul preotului ortodox din orăşel, care îmbrăcat cu gubă maramureşeană, a interpretat colinde străvechi acompaniindu-se la acordeon. El, senatorul şi Vasile au vorbit şi în direct, prin telefon, la Radio Sighet, în emisiunea lui Dorel Todea, în care i-am auzit şi pe Ioan Botoş, din Apşa de Jos, dar şi pe primarul Slatinei, Gheorghe Uhali, pe care l-am colindat mai târziu.
Masa de Crăciun, conţine cele 12 feluri de mâncare de post „furate de la ucraineni”, dar şi tradiţionalele preparate româneşti afumate, costiţă şi cârnaţi. Pe masă a fost şi salată evreiască, pe care mama mi-o făcea adesea, la Sighet, în urmă cu o jumătate de secol, semn că în Maramureşul voievodal nu există timp şi graniţe, doar tradiţii păstrate cu sfinţenie.

Gheorghe Mihai Bârlea: „De Crăciunul nostru primesc colindători, iar de Crăciunul Bătrân colind la fraţii din dreapta Tisei, unde trăiesc aceleaşi emoţii ca acum 21 de ani, când am fost pentru prima dată aici şi când am legat, iată, primele prietenii, dovedit trainice. Mă bucur că aici, statutul meu de colindător e mai presus decât ori care altă funcţie sau demnitate pe care o deţin ca persoană publică, mă bucur că fraţii noştri români şi-au păstrat nealterate tradiţiile şi colindele”.

Gheorghe Uhali: „După 1946,sovieticii au încercat să ne moldovenizeze. Nici vorbă să accepte aşa ceva înaintaşii noştri. Vă miraţi că noi dăm atâţia bani colindătorilor. La noi aşa e obiceiul. Îi primim pe toţi şi îi plătim după valoare, pe unii şi de zece ori mai mult, decât pe alţii. Astfel, noi reuşim să păstrăm colindele străvechi, autentice, reuşim să stârnim noile generaţii să scotocească în lada de zestre a neamului. Iată cum banul nu este doar ochiul nu ştiu cui. Cum aţi văzut şi la Jotu, acasă, că avea pregătite teancuri de bancnote de 1, 2 sau 5 griveni, bani pentru colindători (1 griven,egal cu 40 de bani), aşa am avut şi eu, numai că, fiind foarte mulţi care mi-au trecut pragul sau doar mi-au colindat la fereastră, că pe draci nu i-am primit în casă, am rugat pe o fetiţă să-mi schimbe o bancnotă mare de griveni şi am constatat că avea o grămadă de bancnote ucrainene dar şi vreo 70 de lei româneşti, primiţi de la oaspeţi din Sighet. Alţii decât dumneavoastră, chiar dacă acum am aflat că şi dl senator i-a răsplătit pe colindători cu multe zeci de lei .Viflaimul nostru de 17 persoane umblă pe la case în ziua de Crăciun, la invitaţie şi este răsplătit în bani funcţie de valoarea prestaţiei, uneori cu sume foarte mari pe care gazdele le oferă cu bucurie în suflet”.

Aşa cum, cu bucurie în suflet am depănat amintiri în seara de Crăciun şi am colindat ca strămoşii noştri lângă pomii de Crăciun, printre alese bucate şi licori ucrainene, româneşti şi ruseşti, cele din urmă plăcându-mi cel mai mult.

Florentin Nasui /www.GRAIUL.ro/

Niciun comentariu: