vineri, 15 februarie 2008

Din Ujgorod la Baia Mare, fix în cot pe toţi îi doare!


 
"S-a nimerit ca în aceeaşi zi, adică ieri, să mă întîlnesc în centrul Sighetului cu mai multe persoane, care toate au abordat acelaşi subiect:podul istoric şi graniţa închisă.

   Col.(r)S.A.”vreau să cer în scris demisia doamnei prefect pentru dezinteresul cu care tratează problema redeschiderii circulaţiei peste podul istoric, pentru lamentabila prestaţie în timpul intervenţiei telefonice de duminică seara la Realitatea Tv, cînd s-a văzut clar că este împotriva acestui pod şi că nu stăpîneşte de loc limba română, confundînd contrabanda cu traficul, iar circulaţia pietonală cu traficul de persoane. Am lucrat 30 de ani pe această graniţă şi cunosc problema. Ştiu cît s-au zbătut foştii comandanţi ai Regimentului de Grăniceri de la Sighet sau actualului IJPF. pentru redeschiderea PTF Cîmpulung la Tisa, Valea Vişeului şi Sighetu Marmaţiei şi mă mir că actualii şefi nu fac mare lucru în acest sens sau cel puţin opinia publică nu a aflat că Poliţia de Frontieră Română ar mişca ceva în această direcţie, toată graniţa din zona de responsabilitate a IJPF Maramureş fiind închisă de foarte mult timp.”

   Ing. I.Ş.”Am dincolo un verişor care deţine o excelentă bază de tratament pentru astm şi boli reumatice. Acum, că sunt în pensie, aş putea merge zilnic în Ucraina, adică la 2 kilometri distanţă, dar n-am pe unde!De ce nu scrieţi, de ce nu daţi cu ei de pămînt să se trezească odată! E mai rău ca pe vremea comuniştilor, că atunci mai puteai trece pe la Cîmpulug cu chemare, cu telegramă. Acum nici trenul acela nu circulă.”

   Prof. pens. I.T., Slatina, ”Sunt de cîteva zile în România. Am trecut pe la Halmeu cu greu. Am plecat de acasă la 6 dimineaţa şi am ajuns la Sighet la 8 ceasuri seara. Am făcut 14 ore de acasă de la mine, adică de la fix 1,5 kilometri distanţă de aici, din centrul Sighetului. .Sunt cu nevasta, că am venit la fiica noastră care e măritată în Giuleşti şi ne-o dăruit nu de mult o nepoţică. Fiica, născută la Slatina şi ginerele care-i născut în România lucrează aici de cîţiva ani. Cînd s-a deschis podul istoric, ne-am tare bucurat, că una două tinerii erau cu maşina la noi în ocol. Din păcate asta n-a ţinut mult, că după ce au intrat bişniţarii în rol podul s-a aglomerat şi trebuia uneori să aştepte şi 6 ore la vamă. De aceea preferau să treacă pe la Halmeu, acolo traficul fiind ,mai lesne atunci. Cînd se redeschide podul trebuie avut în vedere acest lucru, anume cei care trăiesc de pe pod să aibă banda lor, iar cei care trec rar podul, elevii, studenţii, turiştii străini,navetiştii, delegaţiile oficiale, să poată trece lejer pe o altă bandă, atît la noi cît şi la Dvs. Trenul Teresva Sighet nu cred că va mai circula, întrucît feroviarii ucraineni n-au făcut nici contestaţie, dar nici nu au de gînd să plătească amenda dată de vameşii români.”

   Prof. I.A. „Vă felicit că măcar dvs. mai scrieţi despre pod, îi mai trageţi de mînecă pe oficiali să redeschidă graniţa. Nevastă-mea are nişte verişori dincolo şi o dată pe lună ne mai vizitam reciproc. Trăgeam şi cîte o băută cu ceteră zongură şi dobă iar a doua zi veneam acasă cu un plin făcut la maşină, cu diverse produse alimentare mai ieftine decît la noi şi chiar mai bune. Plus de asta avem în derulare cîteva proiecte transfrontaliere între Sighet şi Slatina , Între Maramureş şi Transcarpatia, fie pe probleme de mediu sau turism fie pe domeniul cultură-învăţămînt, proiecte care tocmai au menirea de a ne apropia. Apropiere pe care iată, o facem ocolind prin judeţul vecin Satu Mare. Cineva chiar îşi bate joc de noi!”

   Prof. M.P.”Se preconizează a se deschide noi PTF rutiere la Piatra (Remeţi) şi Valea Vişeului (Bistra), poate şi la Poienile de sub Munte. De asemenea, comunitatea ucraineană din Maramureş a solicitat deschiderea unui PTF la Lunca la Tisa (Bocicoiu Mare) peste un pod care trebuie (re)construit. Cînd va fi asta, Dumnezeu ştie, pentru că din decembrie n-am mai auzit vorbindu-se de aceste proiecte”.

   L-am sunat apoi pe prof. Gheorghe Opriş din Slatina, preşedintele Asociaţiei culturale George Coşbuc” pentru a transmite prin intermediul său ceva feroviarilor ucraineni amendaţi. Anume, fiind un caz de excepţie şi unic în felul său, primăria şi Consiliul local Cîmpulung la Tisa (pe teritoriul căreia s-a constatat fapta sancţionată cu amendă de 5.000 lei noi nu va cere executare silită, aşa că mecanicul de locomotivă şi naşul pot reveni liniştiţi în România.

   „Nu e problema de amendă, ci de altceva- îmi spunea Gheorghe Opriş. Lucrătorii de la căile ferate nu au terminat de reparat ceea ce aveau de tomnit la o locomotivă şi la terasamentul căii ferate, trenurile ucrainene care circulă de la Teresva la Sighet şi retur avînd un traseu mai lung care începe sau se termină într-o localitate situată la 80 km de graniţă. Eu am primit asigurări că imediat cum lucrările vor fi terminate, trenurile vor fi puse în circulaţie zilnic, cu excepţia zilelor de sîmbătă şi duminică.(Din alte surse am aflat că lucrările sunt finalizate, numai că mai marii de la Regionala Lviv trag mîţa de coadă!-n.n.) În ceea ce priveşte punctele de trecere (PTF)din cîte ştiu eu se vrea deschiderea lor din 30 în 30 de kilometri pe graniţă, numai că nici la noi nu-i cine să se ocupe, pentru că, precum la voi, pe nimeni nu interesează problema noastră! Dar să nu scrii asta. Chiar acum mă aflu la Baia Mare, în cadrul proiectului transfrontalier Concordia cu o delegaţie de 30 de persoane de la noi. Duminică ne întîlnim şi povestim mai multe.”.

   Revenind la reportajul difuzat pe Realitatea Tv, lamentabil mi s-a părut şi expertul în poduri, care a spus din off că podul din beton armat pe 4 benzi peste Tisa nu ar avea trafic! Or, domnia sa sa uită că e de trecut prin două vămi, că vameşii ucraineni te pot ţine pe loc , în aşteptare, pînă ţi se face acru şi coada de un kilometru!

   Deci soluţia serioasă rămîne acest pod din beton cu două benzi de circulaţie pe fiecare sens(Tir, autocar, autoturism), care trebuie construit cît mai repede! De cînd se discută despre el, cel puţin din 1996 încoace, podul acela putea fi gata!

   Din păcate, de atunci s-au schimbat multe, inclusiv , hărţile!
   Atunci existau zone libere de construcţii în preajma lacului Tepliţa de la Sighet şi capătul de nord-est al comunei Biserica Albă, localităţi între care urma a se înălţa acest pod. Nimeni însă n-a fost de atunci să vadă zonele respective de la capetele mult visatului pod, pentru că ar fi constatat că pe ambele maluri românii şi ucrainenii au construit în draci! De la vile şi buticuri la hale industriale.
   Sper ca autorităţile care vor conduce acest judeţ vor fi autorităţi şi vor găsi calea!
Pînă atunci nu ne rămîne decît să mai aşteptăm încă vreo 3 luni, pînă se va repara şi se va reda circulaţiei podul istoric .
   Cînd podul rutier din beton va fi gata, pe aici , peste podul istoric s-ar putea trece doar pe jos, dacă podul va mai rezista viiturilor care stau la pîndă!

   Recitind titlul însă, cu excepţia cîtorva persoane, de la…

   În imagine: 1. Lucrători ai firmei de construcţii, care s-au apucat tot ieri de treabă.:Şeful de echipă, Vasile Nan, ne spunea că dacă toate piesele vin la timp iar timpul va fi favorabil, ei îşi termină partea lor în cel mult două luni şi jumătate. Dacă vor fi întîrzieri în livrarea şi montarea celor două grinzi metalice, lucrarea de reparaţii ar putea fi gata doar prin luna mai. Asta în condiţiile în care, în momentul înlocuirii lor, apa Tisei nu va depăşi un anumit nivel.
Ceea ce este cert, după aproape 5 luni de băut pasul pe loc după bani şi găsirea variantelor optime de reparare a podului, lucrarea a început. Greu s-a urnit şi Guvernul, care a alocat doar o parte din banii necesari reparării acestui pod de interes internaţional, dar şi Consiliul Judeţean, care abia alaltăieri a dat nişte leuţi.

   Mare bucurie pe capul celor care mai speră că vor relua „afacerile” pe pod. Pînă acesta va fi redeschis însă, vor intra în vigoare noile reglementări vamale, care nu vor mai permite introducerea în ţară decît a unor cantităţi infime de tutun sau carburant, de pildă.
Abia atunci, cei pentru care s-a iniţiat a se deschide acest pod, vor putea trece civilizat graniţa. Este vorba de rubedeniile de pe cele două maluri ale rîului de frontieră, este vorba de promotorii schimburilor culturale şi economice între comunităţile româneşti şi ucrainene vecine, dar separate de graniţă, economic însemnînd relaţii productive şi comerciale solide, contractuale, nu bişniţă ordinară!

   2.Drumul de ocolire a străzii Titulescu, adică noua cale de acces la Podul istoric, care urmează a fi asfaltată, construită de primăria Sighet pentru a-i scuti de larmă pe locuitorii străzii Titulescu. Noua „stradă” de aşteptare la intrarea pe podul Sighet Solotvino are 1.500 de metri şi se află lîngă dig departe de casele oamenilor. La ea se ajunge de pe str. Dragoş Vodă (DN 18), Tompa, Crişan.

   Dacă primăria Sighet sau primarul Eugenia Godja ar fi avut puterea sau interesul propriu de a închide podul, această lucrare începută în vara trecută nu s-ar mai fi realizat!

Doamne ajută să putem trece peste acest pod măcar de Paşti!"

Articol scris de Domnul Florentin NĂSUI şi publicat în ediţia zilei de 15 februarie în Graiul Maramureşului

5 comentarii:

florin slatianu spunea...

articol superb...cu ragumente forte pentru orice tip de cititor...bravo celor care pun in lumina realitatea dura,nedreapta si miseleasca...
este o metoda de a trezi ce se mai poate trezi in mintea celor de pe ambelel maluri ale Tisei

florin slatianu spunea...

articol superb...cu ragumente forte pentru orice tip de cititor...bravo celor care pun in lumina realitatea dura,nedreapta si miseleasca...
este o metoda de a trezi ce se mai poate trezi in mintea celor de pe ambelel maluri ale Tisei

Ovidiu spunea...

Pe 26 decembrie, nestiind ca podul este inchis, am vrut sa vizitez cateva sate romanesti din Maramuresul de dincolo de Tisa. Am ramas dezamagit ca nu am putut trece in teritoriul care, din nefericire, apartine Ucrainei. Sunt originar din Brasov, locuiesc la mii de km distanta de tara, a fost prima mea vacanta petrecuta in MM. Sper ca podul istoric (chiar, de ce "istoric"?) sa se redeschida cat mai curand.
Am blogul tau la favorite, il citesc saptamanal. Toate cele bune!

Sergiu Dan spunea...

Multumesc,Ovidiu_pentru comentariu.
Vizavi de ce ai spus tu,ca acest teritoriu din nefericire apartine Ucrainei,nu stiu ce sa spun,chiar si asa,romanii de aici(din Transcarpatia)si-au pastrat credinta,obiceiurile,cultura este romaneasca si traiesc foarte bine alaturi de ucrainenii din satele vecine.
Podul este "istoric"...candva,pe vremea Mariei Tereza exista un pod,pe acelasi loc pe care este construit si cel de acum@.Si strada se numea "drumul Slatinei"(Slatina sau Solotvino in ucraineana este o localitate romaneasca dincolo de Tisa,in vecinatate cu Sighetu Marmatiei).Doar ca atunci nu era inchis,puteau sa treaca toti in ce parte vroiau,in stanga sau in dreapta Tisei.
Asteptan in continuare comentarii si idei,
iti doresc toate cele bune,departe de casa.

ovidiu spunea...

Servus,
Sunt bine documentat, crede-ma:) Noi am pierdut dupa WW1 cam 1/3 din Banat si aproximativ 2/3 din fostul Comitat Maramures. Era cat pe-aci sa ne intelegem cu cehoslovacii in privinta MM, dar a intervenit o schimbare de guvern in Romania si, uite-asa, s-a dus totul pe apa Sambetei, iar cele 3 Apse, Slatina samd fac parte acum din teritoriul statului slav, fosta RSS Ucraineana.
Putem continua discutia, de la Mihaly-Apsa pana la Peri si ocnele de sare, mi-ar facea chiar mare placere. Dar poate nu aici... Adresa mea de e-mail este brasov@jippii.fi .
O seara superfaina!:)